Ako vzniklo “i” v názvoch produktov Apple

Ako vzniklo “i” v názvoch produktov Apple

Keď Apple spolu s reklamnou agentúrou Chiat (dnes TBWA\Chiat\Day LA) pracovali v roku 1997 na reklamnej kampani Think different, Steve Jobs už od samého začiatku spomínal, že prvým novým výrobkom bude domáci počítač s úplne novým konceptom.

Na jar 1998 sa tímu z reklamnej agentúre Chiat predvádzal novú produkt. V miestnosti na stole ich čakala niečo veľké, zakrytá šedou látkou. Po odhalení, tam bol počítač C1. Počítač, ktorý vypadal úplne ináč ako sme ich mohli v tej dobe poznať. Bol farebný z jedného kusu, ktorý pýšil svoje vnútro polo priesvitným krytom. Samozrejme, prvé dojmy boli šokujúce. Tento šok sa ešte prehĺbil, keď Steve Jobs predstavil meno nového počítača MacMan, ktoré sa mu nesmierne páčilo. Autorom tohto názvu bol Phil Shiller. Celosvetový manažér marketingu, ktorý je v Apple už dve dekády (podľa posledných informácií, Phil Shiller má z Apple odísť).

Tím z Chiat sa názvom MacMan nestotožňoval, pretože meno nového počítača pripomínal skôr hračku/hru Pac-Man a názov prenosného prehrávača hudby Walkman od Sony. Našťastie, tím z reklamnej agentúry dostal od Steve Jobsa úlohu, aby vymysleli niečo lepšie. Lenže mal dve podmienky. Prvá, že nový názov musí obsahovať slovo Mac (odvodené od Macintosh). Druhá podmienka je, že každý chce pripojenie na internet.

Týždeň od stretnutia sa tím z Chiatu vrátil s piatimi návrhmi názvu počítača. Medzi nimi bol názov iMac a dokonca aj MiniMac, predchodca názvu Mac Mini. Tentokrát za názvom iMac stál Ken Segall (autor knihy Šíleně jednoduché: Posedlost jako základ úspěchu Apple). Ten sa snažil Stevovi vysvetliť, že názov iMac je favorit agentúry, ide o výstižný názov, ľahko sa pamätá, ale že “i” môže znamenať i iné veci, napríklad pripojiť počítač na internet, individuálny alebo dokonca imaginace.

Bude to znieť neuveriteľne, ale Jobsovi sa názov iMac nepáčil a agentúra dostala úlohu vymyslieť niečo ďalšie. Opäť prešiel ďalší týždeň a tím z Chiat prišiel s predstavovaním nových názvov, medzi ktorými bol opäť iMac. Lenže tento raz už Stevovi názov nepripadal až tak hrozný. Tento jeho postoj viedol k tomu, že sa Steve vo vnútri firmy Apple pýtal svojich zamestnancov, čo si myslia o názve iMac. Dokonca mal požiadavku, aby názov iMac bol vytlačený na počítače, aby videl ako to bude vypadať.

Nakoniec sa Steve Jobs rozhodol pre názov iMac. Toto konečné rozhodnutie bol pre Apple kľúčový deň, pretože udal kurz, ktorý sa udržuje dodnes.

A tak sa malé písmeno “i” stalo jednou z najdôležitejších súčastí značky Apple.

Ešte pre informáciu doplním. Apple používa pri pomenovaní produktov zväčša selský rozum. Nepokúša sa o niečo mimoriadne. Okrem selkého rozumu je Apple pri výbere mien produktov nepoddajný. Všetky počítače sú Macy ako iMac, Mac Pro, Mac Book Pro atď. Písmenko i označuje výrobky pre spotrebiteľa a je vždy pripojené k slovu, ktoré označuje výrobok alebo kategóriu výrobku. A preto, keď sa vysloví názov výrobku, hneď sa vie, že ide o výrobok Apple.

Photo: svetapple.sk